درب یا کاور سوپاپ ، بر روی سرسیلندر خودرو بسته می شود.
درب سوپاپ وظیفه دارد سوپاپ ها و اجزای دیگر موجود در سرسیلندر را که شامل بادامک ، میل بادامک و فنرهای سوپاپ می باشند را از آلودگی ها محافظت کرده و امکان روغن کاری دائم این اجزا را امکان پذیر می کند.
در شکل زیر یک نمونه درب سوپاپ را مشاهده می کنید.
از آنجایی که سوپاپ ها و سایر اجزا داخل سرسیلندر روغن کاری می شوند ، جهت جلوگیری از نشت روغن از فضای بین درب سوپاپ و سرسیلندر ، بین این دو قطعه نیز واشر قرار می دهند و این واشر را واشر درب سوپاپ می نامند. شکل زیر ، یک نمونه واشر درب سوپاپ را مشاهده می کنید.
در شکل زیر نمونه دیگری از واشر درب سوپاپ به همراه سرسیلندر نشان داده شده است ، همانطور که می بینید ، شکل و اندازه درب سوپاپ ، دقیقا به شکل و اندازه سطح بالای سرسیلندر و البته سطح پایین درب سوپاپ وابسته می باشد.
در شکل زیر موقعیت درب سوپاپ ( نقطه قرمز ) ، واشر درب سوپاپ ( نقطه آبی ) ، سرسیلندر ( نقطه سبز ) و واشر سرسیلندر ( نقطه زرد ) را نسبت به یکدیگر مشاهده می کنید.
در بعضی از خودروها ، بر روی درب سوپاپ ، محفظه پلاستیکی نیز نصب می کنند که قسمتی از موتور را می پوشاند. این محفظه ها به دلایل مختلف توسط خودروسازان استفاده می شوند. دلایلی مانند زیبایی موتور ، سهولت شستشو موتور و یا محافظت اجزای موتور در برابر آلودگی و گرمای کاپوت خودرو. در شکل زیر یک نمونه از این درپوش های موتور را مشاهده می کنید.
نکته : سایر اجزای ثابت موتور مانند قطعات مربوط به سوخت رسانی ، ورود هوا و خروج دود در همین وب سایت ، قسمت مربوط به خودشان مفصلا تشریح شده اند. برای آشنایی با آنها ، از منوی وب سایت ، به بخش مورد نظر وارد شوید.
برچسب ها