سیستم داک DAK چیست

سیستم DAK سیستم حفظ پایداری خودرو در سرازیری می باشد و در حفظ پایداری خودرو در سر پایینی های تند به راننده کمک می کند ، سیستم داک را می توان یک سیستم کمکی ، در پایین رفتن از سراشیبی های تند نیز نامید ، سیستم داک معمولا در خودرو های شاسی بلند استفاده می شود.

رانندگی کردن در سراشیبی های تند همواره با خطرات و سختی هایی همراه است ، این خطرات هنگامی که سطح مسیر سست باشد،بیشتر می شود؛برای مثال شکل های زیر خودروهایی را نشان می دهد که اولی در سراشیبی تند و لغزنده ی سنگلاخی و دومی در آستانه ی ورود به پیچی با شیب تند و برفی می باشد.

کاربرد سیستم داک

وظیفه سیستم داک

در این حالت ها کنترل خودرو به مهارت نیاز دارد زیرا حرکت با سرعت مشخص گاهی نیاز به ترمز گرفتن های متوالی دارد که می تواند منجر به گرم شدن ترمز ها و اتفاقات بعدی شود.

سیستم داک ، به طور اتوماتیک سرعت خودرو را ثابت نگه می دارد و این وظیفه را از دوش راننده بر می دارد و راننده تنها باید کنترل فرمان را بر عهده داشته باشد.

عملکرد سیستم داک به این صورت است که هنگامی که شما در سراشیبی تند قرار می گیرید باید سرعت خودروی خود را به اندازه ی مشخصی برسانید (که این سرعت در خودرو ها متفاوت است و باید به کاتالوگ خودرو مراجعه شود) سپس با فشردن دکمه DAK ، سیستم DAK روشن می شود ، از این پس کنترل پدال گاز خودرو از دست شما خارج می شود و خودرو ، خودش سرعتش را توسط گیربکس و ترمز ها کنترل می کند و اجازه ی قفل شدن چرخ ها و منحرف شدن از مسیر را (توسط سایر سیستم های پایداری مانند ABS , EBD , ESP ) نمی دهد.

شکل زیر ، تفاوت وضعیت خودرو در سراشیبی تند ، با و بدون استفاده از سیستم داک را نشان می دهد ، سمت راست خودرویی بدون استفاده از سیستم داک و سمت چپ ، خودرویی با استفاده از سیستم داک را نشان می دهد.

نقش سیستم داک

همانطور که مشاهده می کنید با لغزیدن سنگ های زیر چرخ های اتومبیل،خودرو،کنترل خودرو دچار مشکل می شود.

انحراف خودرو در سرازیری با و بدون استفاده از این سیستم در شکل زیر نشان داده شده است.

سمت راست DAK فعال است ولی سمت چپ که سیستم DAK غیر فعال است خودرو از کنترل خارج شده که البته برای تفهیم بهتر،این انحراف بزرگ نمایی شده است.

اهمیت سیستم داک

پس از آن که از شیب تند گذشتید می توانید با خاموش کردن سیستم DAK به صورت طبیعی ، به مسیر خود ادامه دهید.

در شکل های زیر نماد سیستم DAK ، را می بینید (که به صورت خودرویی در سراشیبی می باشد) این نماد ، به صورت دکمه ای برای روشن و خاموش کردن سیستم داک بر روی داشبورد اتومبیل تعبیه شده است.

دکمه DAK

دکمه DSR

سیستم DSR چیستنکته: نام دیگر سیستم داک (DAK) دی اس آر (DSR) می باشد یعنی در بعضی خودروها ممکن است DSR نیز نامیده شود که البته زیاد مرسوم نیست.

به طور کلی می توان گفت که این سیستم ، بیشتر یک سیستم رفاهی می باشد تا سیستمی ایمنی ، چون وظیفه ای که انجام می دهد دقیقا مشابه عملی می باشد که هر راننده ی حرفه ای در سراشیبی های تند انجام می دهد یعنی یک راننده ی حرفه ای سعی می کند با دنده ی سنگین و استفاده ی حداقلی از ترمز و البته پدال گاز،سرعت خودرو را ثابت نگه دارد.

ناگفته نماند که اهمیت این سیستم مانند سایر سیستم های پایداری (مثل ABS , EBD , ESP و...) نمی باشد چرا که وظیفه ی آن سیستم ها را راننده نمی تواند انجام دهد ولی وظیفه ی سیستم DAK را یک راننده ی حرفه ای نیز می تواند انجام دهد اگر چه رانندگان حرفه ای نیز می توانند از سیستم DAK لذت ببرند و رانندگی راحت تری را تجربه کنند.

برچسب هاtag

instagram

ورود به سایت

تفاوت سیستم پایداری CBC و EBD

DIFFERENCE OF CBC EBD

کنترل خودرو در کوهستان و آفرود

without HAC 01

تاریخچه خودروسازی هیوندا

HYUNDA

بالا
پایین