جستجوی مطالب سایت

injection 01

سوخت رسانی به داخل محفظه احتراق خودرو به دو صورت انجام می گیرد.

1- توسط انژکتور

2- توسط کاربراتور

این بخش درباره خودروهای انژکتوری می باشد ، سیستم جرقه زنی و سوخت رسانی به محفظه احتراق در خودروهای انژکتوری کاملا متفاوت از خودروهای کاربراتوری می باشد ، در بخش جرقه زنی ، اشاره ای به روش ایجاد جرقه در خودروهای انژکتوری شده است ، در این صفحه سیستم سوخت رسانی خودروهای انژکتوری را بررسی می کنیم ، سوخت رسانی در خودروهای انژکتوری توسط اجزای زیر انجام می شود.

1- انژکتور خودرو

2- ریل سوخت خودرو

3- برق انژکتور (توسط دسته سیم انژکتورها).

4- پمپ بنزین برقی ماشین.

5- کامپیوتر ماشین.

انژکتور خودرو

انژکتور مانند یک سرنگ الکتریکی می باشد که تزریق مایع از سوزن آن توسط جریان الکتریکی انجام می شود ، وظیفه انژکتور پاشش سوخت در داخل سیلندر یا منیفولد هوا جهت احتراق مخلوط سوخت و هوا برای احتراق در محفظه احتراق خودرو می باشد برای این کار می بایست بنزین با فشار زیاد (حدود 3 کیلوگرم بر سانتی متر مربع یعنی سه برابر فشار هوای جو) در پشت انژکتور وجود داشته باشد تا با ایجاد جریان الکتریکی ، انژکتور سریعا عمل کند و سوزن آن بنزین را با سرعت زیاد به داخل سیلندر وارد کند.

در شکل زیر یک انژکتور را مشاهده می کنید. فشار بنزین در پشت انژکتور قرار می گیرد (پشت انژکتور با دایره زرد مشخص شده) و جریان الکتریکی از سوکت انژکتور (سوکت با دایره قرمز مشخص شده) وارد آن می شود ، بلافاصله پس از برقراری جریان الکتریکی در انژکتور ، سوزن آن عمل کرده و سوخت از نوک سوزن آن (با دوایر سبز مشخص شده) خارج می شود.

injection 02

در نظر داشته باشید به علت سرعت بالای میل لنگ ، پیستون و شاتون ، انژکتور می بایست خیلی سریع عمل کند یعنی سوزن آن با برقراری جریان الکتریکی به سرعت باز شده و به سرعت نیز بسته شود ؛ عمل باز و بسته شدن می بایست در عرض چند میلی ثانیه انجام شود و سوخت پشت انژکتور باید به قدر کافی پر فشار باشد تا در این زمان کم ، سوخت به اندازه کافی وارد سیلندر شود.

در شکل زیر ورود سوخت (به رنگ سبز) توسط انژکتور S به داخل سیلندر در زمان مناسب را مشاهده می کنید.

combustion 04

همانطور اشاره شد محل قرارگیری انژکتور می تواند در ورودی هوای سیلندر باشد (دقیقا قبل از سوپاپ هوا) و یا در داخل محفظه احتراق باشد ، در بعضی از خودروها نیز برای هر سیلندر دو انژکتور قرار می دهند یکی قبل از سوپاپ ورود هوا و دیگری داخل محفظه احتراق. در شکل زیر انژکتور در داخل محفظه احتراق قرار دارد و با حرف N نمایش داده شده ، شمع سیلندر نیز با حرف H نشان داده شده است.

combustion 05

ریل سوخت خودرو

برای ایجاد فشار سوخت پشت انژکتورها از ریل سوخت استفاده می شود ، ریل سوخت قطعه ایست که داخل آن سوخت پر فشار قرار دارد و پشت انژکتورها به آن متصل می شود ، در نتیجه فشار سوخت پشت انژکتورها از طریق این قطعه که ریل سوخت نامیده می شود تامین می شود. در شکل زیر یک ریل سوخت مخصوص خودروی چهار سیلندر را مشاهده می کنید. محل نصب انژکتورها با دایره قرمز مشخص شده و محل نصب شیلنگ ورودی و خروجی سوخت نیز با دایره سبز نشان داده شده است.

injection 03

دسته سیم انژکتور

در شکل زیر نیز چهار انژکتور را مشاهده می کنید که به ریل سوخت متصل شده اند. همانطور که با دایره های سبز مشخص شده ، به هر کدام از سوکت های انژکتور ، یک سوکت از دسته سیم وصل شده و انتهای دسته سیم به صورت یک سوکت اصلی (دایره آبی) با چند واسطه به کامپیوتر خودرو وصل می شوند ، در نتیجه تمام انژکتورها به کامپیوتر خودرو وصل می شود و دستور بازشدن و بسته شدن را از کامپیوتر دریافت می کنند.

injection 04

پمپ بنزین برقی ماشین

فشار مورد نیاز ریل سوخت از طریق پمپ بنزین ایجاد می شود ، پمپ بنزین ، داخل باک خودرو قرار می گیرد و بنزین را با فشار زیاد (بیش از 5 بار) از طریق لوله های بنزین به ریل سوخت می فرستد ، اما فشار ریل سوخت می بایست 3 بار باشد نه بیشتر و نه کمتر ، برای کاهش فشار پمپ بنزین ، در ریل سوخت یک خروجی بنزین نیز در نظر گرفته شده تا بنزین اضافی از ریل سوخت خارج شود و فشار ریل سوخت در حد 3 بار ثابت بماند  ، بنزین اضافی از طریق خروجی ریل سوخت ، به داخل باک بنزین برمی گردد.

در شکل زیر یک پمپ بنزین خودروی انژکتوری را مشاهده می کنید که داخل باک قرار داشته و دارای دو محل (دو سوراخ) برای نصب لوله می باشد ، یکی از سوراخ ها برای ارسال بنزین به ریل سوخت و دیگری جهت برگشت سوخت اضافی از ریل سوخت به کار می رود.

injection 05

برای درک بیشتر سیستم سوخت رسانی انژکتور به شکل زیر نگاه کنید. سوخت در داخل باک بنزین (شماره 1) قرار دارد ، پمپ بنزین (شماره 2) ، بنزین را با فشار زیاد ، از طریق لوله شماره 3 وارد فیلتر تصفیه بنزین می کند و بنزین پس از تصفیه شدن به داخل ریل سوخت (شماره 5) می رود ، بنزین اضافی از خروجی ریل سوخت به سمت رگولاتور یا همان تنظیم کننده فشار بنزین (شماره 6) می رود ، رگولاتور فشار بنزین را در حد 3 بار تنظیم می کند و بنزین اضافی را از طریق لوله شماره 7 به سمت باک بنزین برمی گرداند ، در این سیستم فشار بنزین در ریل سوخت و انژکتورهای شماره 8 ،  همیشه در حد 3 بار باقی می ماند و با بازشدن هر انژکتور در زمان مناسب ، سوخت به سیلندر همان انژکتور تزریق می شود.

injection 06

در شکل زیر مجددا همین سیستم را در یک خودرو مشاهده می کنید. باک بنزین شماره 1 ، پمپ بنزین شماره 2 ، شیلنگ خروجی پمپ بنزین شماره 3 ، فیلتر تصفیه سوخت شماره 4 ، انژکتورها شماره 5 ، رگولاتور تنظیم کننده فشار شماره 6 ، لوله برگشت بنزین به باک شماره 7 می باشند.

injection 07

البته در بسیاری از خودروهای امروزی برای صرفه جویی در شیلنگ ها ، رگولاتور را در داخل پمپ بنزین قرار می دهند تا فقط یک شیلنگ بنزین را با فشار 3 بار به ریل سوخت برساند و در نتیجه لوله برگشت بنزین وجود ندارد. در شکل زیر یک نمونه از این مدل پمپ بنزین ها را مشاهده می کنید ، بنزین از کف پمپ بنزین توسط یک موتور الکتریکی به لوله شماره 1 پمپ می شود ، بنزین پس از گذر از رگولاتور تنظیم فشار ، وارد لوله شماره 2 شده و سپس از دریچه شماره 3 به سمت ریل سوخت می رود.

pump

کامپیوتر ماشین

در خودروهای انژکتوری ، مقدار و زمان پاشش سوخت توسط انژکتورها و همچنین دستور جرقه زنی به شمع ها تماما توسط کامپیوتر خودرو انجام می شود ، کامپیوتر خودرو ، ECU نامیده می شود اصول کلی کار کامپیوترها به این صورت است که اطلاعاتی دریافت می کند (خطوط آبی) ، آن اطلاعات را پردازش می کند و سپس دستوراتی را صادر می کند (خطوط قرمز).

injection 08

کامپیوتر خودرو برای اینکه بتواند در زمان مناسب این دستورات را صادر کند از چندین سنسور استفاده می کند ، این سنسورها هر کدام اطلاعات خاصی را به کامپیوتر خودرو می دهند و کامپیوتر ، با دریافت اطلاعات این سنسورها به عملگرها که همان انژکتور و شمع ها می باشند ، دستورات لازم را می دهد.

injection 09

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با سنسورهای مورد استفاده شده در خودروها اینجا کلیک کنید.

برچسب هاtag

sixth ll

لیست کامل مطالب

بالا
پایین