body 01

خودروها با بدنه های مختلف و متنوعی ساخته می شوند ، علت تنوع در طراحی انواع بدنه کاربرد مختلف آنهاست ، در این صفحه به بررسی انواع مختلف بدنه خودرو خواهیم پرداخت و بر اساس کاربرد بدنه های مختلف ماشین ، انواع بدنه خودرو را دسته بندی می کنیم.

در نظر داشته باشید که حتی خودروسازان جهان نیز به استاندارد یکسانی برای دسته بندی خودروهایشان نرسیده اند!!! و هر خودروسازی محصولات را بر اساس سلیقه و تولیداتش دسته بندی می کند ، ما برای بررسی خودروها همانطور که اشاره کردیم ، از کاربرد و مورد استفاده خودروها بهره گرفته ایم و سعی داشته ایم بهترین و جامع ترین دسته بندی را انجام داده باشیم.

خودروها در دسته بندی اولیه به دو نوع سواری و تجاری تقسیم می شوند. خودروهای تجاری اساسا برای مصارف تجاری استفاده می شوند ، یعنی برای کار و کسب درآمد طراحی و تولید شده اند ولی خودروهای سواری برای مصارف شخصی ، راحتی و لذت بردن استفاده می شوند.

body 02

خودروهای تجاری :

خودروهای تجاری خود به 6 دسته تقسیم می شوند که در شکل زیر با شماره های 1 تا 6 مشخص شده اند.

1- وانت.   2- کامیونت.   3- کامیون.   4- کشنده (یا همان تریلی).   5- مینی بوس.   6- اتوبوس.

body 10

هر کدام از این 6 دسته ، خود دارای دسته بندی مختلف می شوند که به آن نمی پردازیم ، مثلا وانت دارای سایزهای مختلف می باشد از کوچک تا بزرگ با کاربردهای مختلف یا کامیون می تواند دارای کاربری های مختلفی باشد مثل کامیون کمپرسی جهت حمل مصالح ساختمانی یا کامیون بونکردار جهت حمل سیمان و ... که در این مطلب جهت اختصار از شرح تمام کاربری ها خودداری می کنیم.

خودروهای سواری :

خودروهای سواری به 3 دسته تقسیم می شوند.

1- ون.   2- شاسی بلند.   3- سدان.

ون : خودروی ون برای حمل تعداد زیادی از مسافران به کار می رود که در ابعاد و ظرفیت های مختلف تولید می شوند ، در شکل زیر ، ون ها از کوچک به بزرگ در 4 اندازه ، شماره گذاری شده اند ، کوچک ترین ون با شماره 1 و بزرگ ترین ون با شماره 4 مشخص شده است.

body 11

شاسی بلند : خودروهای شاسی بلند در اصل برای کاربردهای خارج از شهر ، کویر ، کوهستان ، جنگل و ... طراحی شده اند ولی به علت طرفداران زیادی که دارند ، خودروسازان ، خودروهای شاسی بلند را در اندازه های مختلف روانه بازار مصرف می کنند و در 4 اندازه مختلف طراحی و تولید می کنند ، در شکل  زیر اندازه خودروهای شاسی بلند از کوچک (شماره 1) تا بزرگ (شماره 4) را مشاهده می کنید.

body 12

سدان : تقسیم بندی خودروهای سدان بسیار پیچیده بوده و تقریبا می توان گفت نظم و ترتیب خاصی در آن رعایت نشده ، حتی در مواردی بین فعالان خودرو بر سر تقسیم بندی کلاس بدنه خودرو اختلاف می افتد ، به همین علت ما خودروهای سدان را در دو جهت بررسی می کنیم.

جهت اول : شکل ظاهری بدنه خودرو.

جهت دوم : اندازه بدنه خودرو.

شکل ظاهری بدنه خودرو : شکل ظاهری بدنه خودرو تقریبا غیر مهم و البته غیر دقیق است و تشخیص آن کمی مشکل می باشد ولی به هر حال به علت فراوانی استفاده مجبوریم به شرح آن بپردازیم اگر چه خود ما ضرورتی برای این دسته بندی نمی بینیم ؛ شکل ظاهری بدنه خودروهای سدان را به 6 مدل تقسیم بندی می کنند.

1- معمولی (صندوق دار).   2- هاچ بک.   3- لیفت بک.   4- فست بک.   5- استیشن.   6- اسپرت.

در شکل زیر این شش مدل را بر اساس شماره می بینید.

body 03

اما تفاوت این شش مدل چیست؟

مدل شماره یک (صندوق دار) می بایست دارای صندوق مجزا باشد و درب صندوق مستقل از شیشه عقب باشد.

مدل شماره 6 یا اسپرت دارای ویژگی های خاصی می باشد ، این خودروها معمولا  قدرت بالا ، وزن کم (نسبت به قدرت موتور) ، هدایت پذیری خوب در سرعت های بالا و شتاب زیاد دارند و برای رانندگی پر هیجان طراحی شده اند.

در مدل های شماره 2 تا 5 می بایست درب صندوق به همراه شیشه عقب باز شود ، تفاوت مدل های 2 تا 5 نیز در تلاقی سقف و شیشه عقب و درب صندوق خودرو نهفته است یعنی همانطور که در شکل بالا دیدید ، زاویه ناشی از رسیدن و تلاقی خط سقف به خط صندوق با یکدیگر فرق می کند که خیلی محسوس نیست و بیشتر به کار طراحان خودرو مخصوصا حوزه زیبایی شناختی و مبحث آیرودینامیک خودرو مربوط می شود و کاربرد آن برای مصرف کننده تقریبا فرقی نمی کند و بیشتر سلیقه ای می باشد ، علت به کار بردن کلمه تقریبا به این علت است که برای مثال فضای بار خودروی استیشن (شماره 5) از خودروی هاچ بک (شماره 2) بیشتر است ولی این تفاوت ها به قدری نیست که نیاز به اعمال تمایز بین مدل 2 تا 5 شویم. به هر حال تفاوت شکل ظاهری بدنه خودروهای سدان و نام آنها را در شکل بالا می بینید.

اندازه بدنه خودرو : همانطور که ون ها و شاسی بلندها از نظر جثه ، امکانات ، کاربرد و قیمت به شماره های 1 تا 4 تقسیم می شدند ، خودروهای سدان نیز بر همین اساس به شش دسته تقسیم می شوند که با حروف A تا F مشخص می شود ، طبیعتا هرچه از رده ی A به سمت رده ی F برویم ، خودرو بزرگتر ، جاداتر ، گران تر و با امکانات بیشتری عرضه خواهد شد ، البته این دسته بندی نیز کاملا دقیق نیست چون ممکن است امکانات ، قیمت و کیفیت یک خودروی رده ی A اروپایی بیشتر از یک خودروی رده C ژاپنی باشد ، بنابراین این دسته بندی فقط برای محصولات یک کارخانه قابل انجام است ، یعنی این دسته بندی وقتی صحیح است که مثلا بین خودروهای ساخت هیوندا انجام شود نه اینکه یک خودروی رده C کره ای با خودروی رده B اروپایی مقایسه شود.

در شکل های زیر به ترتیب خودروهای رده ی A (کوچکترین) تا خودروهای رده ی F (بزرگترین و مجلل ترین) را مشاهده می کنید.

body 49

 نکته : به این رده بندی در اصطلاح کلاس بدنه یا سگمنت نیز گفته می شود مثلا کلاس بدنه فلان خودرو B می باشد یا این خودرو دارای سگمنت B می باشد.

برچسب هاtag

ورود به سایت

تفاوت سیستم پایداری CBC و EBD

DIFFERENCE OF CBC EBD

کنترل خودرو در کوهستان و آفرود

without HAC 01

تاریخچه خودروسازی هیوندا

HYUNDA

بالا
پایین